Alergare cu Haruki Murakami

Am inceput sa citesc Haruki  Murakami din greseala.  Am citit mai exact o pagina, prima pagina dintr-o carte electronica intinsa pentru 2 minute in fata mea,  al carui titlu ulterior l-am dar uitarii,  despre un individ aflat in bucatarie care isi pregatea masa de pranz, o portie de paste cu tot felul de ingrediente.  Cred ca vreo 4 luni am ramas in memorie cu acel inceput de lectura interesant si m-am decis sa ii dau o sansa cartii respective.

Am terminat atunci cartea cu pricina, am luat la rand urmatoarele lui carti si asa am citit si “What I Talk About When I Talk About Running”.  Am iesit din lumea pisicilor vorbitoare, al singuratatii, fantanilor misterioase, am scapat si de ploile cu sardine de pe strazile Tokio-ului sau al iubirilor din camerele de camin, de jazz, de taximetristi misteriosi, societati religioase obscure si din nou de pisici, pentru a intra in adevarata lume a lui Haruki Murakami, o lume disciplinata in care scrisul se amesteca cu miscarea, cu placerea de a face sport.

Picture 151c

Daca 10 km de alergare inca mi se pare o distanta destul de incomoda, Murakami la 62 de ani participa in fiecare an la maratoanele si triatoanele de pe teritoriul SUA,  le si termina cu un timp imbunatatit si pe deasupra scrie si niste carti diabetic de molipsitoare. Cartile lui au ceva magic, vorbeste despre lucruri simple care se intampla zi de zi si celei mai plictisitoare persoane, atat de clar incat totul capata proportii supranaturale.

A scrie o carte pentru Murakami reprezinta o provocare cel putin la fel de mare ca aceea de a termina un maraton.  Cartea “What I Talk About When I Talk About Running” poate fi citita si ca o lectura de tipul “Self-Help book- how to buit 6 packs in 6 weeks”, dar categoric se adreseaza oamenilor disciplinati sau celor in curs de disciplinare. Iata cum isi descrie Haruki Murakami programul zilnic:

“People are at their best at different times of day, but I’m definitely a morning person. That’s when I can focus and finish up important work I have to do. Afterward I work out or do other errands that don’t take much concentration. At the end of the day I relax and don’t do any more work. I read, listen to music, take it easy, and try to go to bed early. This is the pattern I’ve mostly followed up till today. Thanks to this, I’ve been able to work efficiently these past twenty-four years. It’s a lifestyle, though, that doesn’t allow for much nightlife, and sometimes your relationships with other people become problematic. Some people even get mad at you, because they invite you to go somewhere or do something with them and you keep turning them down.

Si nu vorbeste despre o perioada de o saptamana, o luna..e vorba de o disciplina creata de-a lungul a 24 de ani.  Cred ca oricine si-ar dori un asemenea “bunic” langa el..ar fi ca o locomotiva pentru cei din jurul sau, bineinteles pentru aceia care iubesc sportul si miscarea.

I’m struck by how, except when you’re young, you really need to prioritize in life, figuring out in what order you should divide up your time and energy. If you don’t get that sort of system set by a certain age, you’ll lack focus and your life will be out of balance. I placed the highest priority on the sort of life that lets me focus on writing, not associating with all the people around me. I felt that the indispensable relationship I should build in my life was not with a specific person, but with an unspecified number of readers. As long as I got my day-to-day life set up so that each work was an improvement over the last, then many of my readers would welcome whatever life I chose for myself. Shouldn’t this be my duty as a novelist, and my top priority?…

In other words, you can’t please everybody.”

Pentru cei care vor sa se pregateasca pentru marathon, sau pentru cei care pur si simplu vor sa adopte un stil de viata mai activ, aceasta carte este un bun inceput. Dupa ce persoana este pregatita si motivata psihic va putea iesi si in natura sa isi puna in miscare muschii. Maratonul Intenational Cluj editia 2013 este aproape, mai sunt doua luni in care se pot obtine multe. Daca avem nevoie de inspiratie ne putem uita intr-o zi senina la nori si la noi…

“I look up at the sky, wondering if I’ll catch a glimpse of kindness there, but I don’t. All I see are indifferent summer clouds drifting over the Pacific. And they have nothing to say to me. Clouds are always taciturn. I probably shouldn’t be looking up at them. What I should be looking at is inside of me. Like staring down into a deep well. Can I see kindness there? No, all I see is my own nature. My own individual, stubborn, uncooperative often self-centered nature that still doubts itself–that, when troubles occur, tries to find something funny, or something nearly funny, about the situation. I’ve carried this character around like an old suitcase, down a long, dusty path. I’m not carrying it because I like it. The contents are too heavy, and it looks crummy, fraying in spots. I’ve carried it with me because there was nothing else I was supposed to carry. Still, I guess I have grown attached to it. As you might expect.”

As putea continua cu asemenea citate in continuare dar nu vreau sa va rapesc din placerea de a citi, sau de a incepe sa cititi Murakami chiar cu aceasta carte autobiografica. De pisici aveti vreme in celelalte carti ale sale. Lectura placuta si de ce nu, o participare si la maraton!

DSCF1229

Leave a comment